My Paper Crown

Museum Arnhem pakte in de zomer van 2016 uit met een indrukwekkend overzicht van 13 jaar Bas Kosters. Het van meet af aan iconische universum van deze veelzijdige ontwerper omvat behalve zijn uitzinnige mode en herkenbare illustraties ook installaties, sculpturen, textielontwerpen, poppen, pamfletten en video’s. Met ‘I want it to be soft. The Journey of Bas Kosters’ ontpopte de geliefde modepunker zich als een gul en geëngageerd artiest.

“Ik ben een vriendelijke anarchist”

Al vanaf ‘Two Teacups and a Frying Pan’, de collectie waarmee hij in 2003 afstudeert aan de ArtEZ Fashion Master (toen ‘Fashion Institute  Arnhem’), en waarmee hij datzelfde jaar de Robijn Fashion Award wint, is Bas Kosters een fenomeen. De titel ‘modeontwerper’ doet in ieder geval geen recht aan de creatieve energie die daar werd losgelaten. Bas Kosters maakt er graag een wild en wonderlijk feestje van en zijn werk lijkt eerder een aanklacht tegen alles wat zich mode noemt. Zijn aanstekelijke ontwerpen, tekeningen en ‘monstertjes’ worden direct opgenomen in allerlei tentoonstellingen – inclusief de eerste Arnhem Mode Biennale – en wanneer hij in 2004 met zijn kinderwagenontwerp voor Bugaboo

in de media verschijnt is de geest definitief uit de fles. Bas Kosters werd een merk. “Dat is allemaal veel sneller gegaan dan ik kon bedenken,” vertelt Bas nu, “en dan probeer je daar invulling aan te geven met collecties, maar dat groeit natuurlijk niet zoals je denkt dat het groeit.” De Spring-Summer en Fall- Winter collecties van 2015 – ‘Permanent State of Confusion, Phase 1 & 2’ – vormden een retrospectief en de reflectie die daar bij kwam kijken heeft Bas Kosters opnieuw in beweging gezet. “Ik heb er altijd moeite mee gehad om als merk beschouwd te worden, en nu begrijp ik dat ik de ruimte heb om meer fluïde te zijn en mij als autonoom artiest verder ontwikkelen.”

My Paper Crown 4_Bas Kosters_Foto Marc Deurloo

My Paper Crown

Vanuit een fascinatie voor gebruikte materialen heeft Bas honderden katoenen vlaggen verzameld. Deze vlaggen zijn met veel liefde behandeld en verwerkt in outfits met een heel intensief maakproces. Bas Kosters: ‘Tegenwoordig hebben mensen te weinig oog voor de waarde van dingen en van mensen en benaderen we elkaar al met een vooroordeel. Daarin wordt de human factor, de uniciteit van het individu, vaak vergeten en daar moeten we aandacht voor hebben.”

De inspiratie voor de expressieve collectie komt uit verschillende hoeken, van rococo en Afrikaanse traditionele kleding tot werkmanskleding. De titel van de collectie, ‘My Paper Crown’, verwijst ook naar het belang van aandacht. Een papieren kroon is toch net zo belangrijk als iedere andere kroon.

De show schetste het verhaal van een dorp waar “Worteldag” gevierd word. Een groep werkmieren verzorgd de voorbereidingen voor de parade waarin de frivolen uit het dorp zich aan de wereld presenteren. Deze parade vormde de eigenlijke modeshow. Ontwerper Bas Kosters zat aan de voet van de catwalk op een berg aardappels te schillen terwijl hij de “Worteldag” overzag. De multidisciplinaire presentatie kwam onder andere tot stand met hulp van acteurs van theatergezelschap “Dood Paard”, zangeres Marielle Dijkhuizen, videoartiest Alex Kaseta en muziek van Star Studded Studios.

Een artiest is vaak een vrije geest, ook wel excentriek te noemen. Soms kleeft aan creativiteit en kunstenaars ook een negatief imago, alsof het een luxe product is en slechts een frivoliteit. Bas is van mening dat kunst, creativiteit en ambacht juist heel erg belangrijk zijn voor onze samenleving, om verdieping, perspectief en hoop te geven.

Bas hoopt met deze presentatie het belang van inclusiviteit te benadrukken, en hoe belangrijk het is elkaar met open geest tegemoet te treden. Ieder verdient een eerlijke kans in het leven.

Vorige ontwerperArea